Nasıl totem kullanılmalı?



  • Küresel olarak League of Legends’ı oynamayan insan sayısının oldukça az olduğunu düşünüyorum. Lâkin bu sayının, ülkemize göre oranı kurulduğunda ise her 5 çocuktan 4’ünün League of Legends’i oynadığı sonucuna ulaşıyoruz. Kimimiz oyunları stres atmak, gündelik sıkıntılardan uzaklaşmak için oynarken kimimiz bu işi layığı ile yerine getirmekte. League of Legends’ın 2012’den beri eSport kategorisi altında bir branş olarak profesyonel oyun arenaları arasındaki yerini aldığını hatırlatmamda fayda var. Başta beta ve birinci sezon olmak üzere oyunun harita, kule, objektif gibi belli başlı dinamiği dışında farklı bir yanı yoktu. İkinci sezon ile oyun geliştiricilerinin oyunun dinamiğine adeta ivme katması ile önüne geçilemeyen büyümenin önünü açmış oldular. Birinci Sezon Dünya Şampiyonası 1.6 milyon seyirci ile izlenirken Worlds 2016 44 milyon tekil şahıs ile sadece stream edilerek izlendi.

    Günden güne büyümesini ise oyunun “canlı” yapı ile ilişkilendirmek mümkün. Genellikle oyuna iki hafta bir getirilen yamalar ile bir önceki yamada aşırı güçlenen şampiyonlar, eşyalar nerflenirken uzun zamandır Vadi’de kendini gösteremeyen şampiyonlara ise ufak iyileştirmeler yapılarak yeniden Vadi’ye inmelerini sağlayan, güçlü/güçsüz eşyaların pasif veya aktif özelliklerine değişiklikler uygulanarak meta dediğimiz kavram oluşturulmakta. Aslında metaya etki eden yalın değişiklikler şampiyon ve eşya dengelemeleri değildir. Metayı, Vadi’de verilen mücadelenin en sağlıklı şekilde zafere giden yol olduğunu özetlemem mümkün. Burada alınan objektiften tutun, Sezon 4,5 ve 6’daki orman canavarlarının smite ile katledilmesi üzerine verdikleri nicel özellikler, orman kamplarının katledilmesi ile kazanılan XPler, minyon katletmeleri, kule takasları, yapılan rotasyonlar gibi çeşitli varyasyonlar belirlemekte. Bütün bu saydıklarımın ise bir ekosistem oluşturduğunu söyleyebilirim.

    Oyuna ilk başladığınız zamanları hatırlayın. Seçtiğiniz role, şampiyona ilişkin bazı kalıp cümleleri işitmişsinizdir. Örneğin supportları ele alalım. Oyunun ilk yıllarında ward (totem) işlemine neredeyse önemsiz gözüyle bakılmaktaydı. Bu eşyayı almak yerine hasar veya can veren eşya tercihlerinde bulunmuştuk. Seneler sonra gösteri ki Vadi’de bir hakimiyet kurmanın haritada görüş sağlamak ile başladığını öğrendik. Görüşün oyun içerisindeki en önemli unsurlardan biri olduğunu zaman ile öğrendik. Lig fark etmeksizin rakibinizin nerede olduğunu veya nereden geçtiğini görmeniz, sizin o anki stratejinizin ne denli oyuna etki ettiğinin de habercisi olmakta. Görüş deyip geçmeyin. Uzun zamandır sadece supporttan beklenen ward kullanma aslında takımca uygulanması gereken bir objektif. Unutmayın ki takımın oyunu sırtlamasında mikro oyunlardan ziyade makro oyunların daha efektif olduğu gerçeği yatmakta. Görüş sağlandığı müddetçe rahat bir şekilde rotasyon yapabilir, objektif kontrolünde bulunabilirsiniz. Bu ve bunun gibi makro oyunlar, takımınızın kartopu yapma şansını arttırır. Diğer önemli bir nokta ise, wardu genellikle çalılara bırakma düşüncesinin her zaman doğru olmadığı. Çalı dışına bırakılan bir wardun dar bir alandan ziyade (çalıların bir kısmının dar bir alanda olduğunu düşünür isek) daha geniş bir görüş sunabildiğini söyleyebilirim.

    Mavi taraf kontrolü

    Mavi takım adına rakip ormanın derin noktalarını wardlamak bir hayli zor. Başlıca nedenleri ise yeteri kadar çalı olmaması ve var olan çalıların kuytu yerlere bakıyor olması. Bu yüzden çalı tercih pek doğru bir seçim değil.

    0_1485869387215_Screen03-min.png

    Bu noktada kullanılan wardun sağladığı görüşün oldukça efektif olduğunu söyleyebilirim. Erken oyun adına olası gank veya roam adına izlenilen yollara ward koymayı tercih edin. Bu noktaya konulan ward ile rakip ormanı kontrol etmenizi sağlar. Ayrıca kendi ormancınızın counter jungle yapmasını sağlarken size kendi ormanından yönelen rakip ormancıyı rahat bir şekilde görmenizi ve buna göre geri çekilmenizi sağlar.

    0_1485869641377_Screen02-min.png

    Bir diğer önemli patika takibi ise bu ward sayesinde izlenebilir. Bu noktanın wardlanması dahilinde rakip ormancının hangi orman kampına yöneldiğini veyahut size yöneldiğini rahatlıkla görebilirsiniz.

    0_1485869498783_Screen03-min.png

    Kırmızı taraf kontrolü

    Nehirden orta koridor dönemecine konulan ward ile rakip ormancının üst koridora, yengece veya orta koridora gidip gitmediği kolayca görülebilir.

    0_1485869690493_Screen04-min.png

    Koridor değişimleri gibi rakibin stratejik değişikliğe yönelmesini bu noktanın wardlanması ile tespit edebilirsiniz. Red buff gibi büyük kampların çevrelerinin kör noktaları oldukça fazla. Bir anlık ufak dikkatsizlik ile görüş sağlamak istediğini noktanın sadece ¼’i kadarını wardlamanız durumunda uygulamak istediğini kontrolü tam olarak gerçekleştiremezsiniz. Buna red buffın çalısının güzel bir örnek oluşturduğunu söyleyebilirim.

    0_1485869727404_Screen05-min.png

    Saçartohum’un üzerine bırakılan ward da aynı görüş etkisini yaratacaktır. Rakip ormancının sizin ormanınıza veyahut üst koridora yönelip yönelmediğini rahat bir şekilde takip edebilirsiniz. Özellikle Saçartohum’u olası bir hareketlen durumunda lehinize ve aleyhinize de kullanabilmenize olanak sağlar.

    0_1485869764567_Screen06-min.png

    Objektiflerde görüş

    Baron ve drake pitinde (yuva) üstünlük kurmak isteyen takım özellikle pitin içerisine kontrol wardu bırakır. Böyle bir durumda wardladığınız alanın rakip tarafından takip ettiğinizin belli olmaması için pitin dışarısında bir noktayı wardlamanız size pit kontrolünde avantaj sağlayacaktır.

    0_1485869790068_Screen07-min.png

    0_1485869795651_Screen08-min.png

    Defansif ward (kontrol totemi)

    Bu noktada kullanılan wardun koridorunuza olacak olası bir odağın kolay bir şekilde savuşturulmasında büyük katkısı olacaktır. Rakibin yukarı bahsettiğim patika üzerinden size geldiğini gördüğünüzde duvar arkasındaki Saçartohum’u patlatarak ormancının nehirden gelmesini sağlayarak zaman kazanabilir veyahut duvarlardan geçebilen ormancılar veyahut adına önlem olarak Thresh’in durduğu yeri wardlayabilirsiniz.

    0_1485869836067_Screen09-min.png

    Erken oyunda fiyatı itibari ile önem taşıyan kontrol wardunu orman dışından ziyade orman içinde kullanmanız daha doğru bir hareket olur. Kalın duvarların arkasından kullanılan wardların rahatlıkla tespit edilip temizlenmesinde önemli bir rolü var.

    0_1485869336816_Screen10-min.png

    Bütün wardların size sundukları iz ile oyunu daha rahat okumanızı sağladığını unutmayın. Rakibin hareketine göre oyununuzu baştan yaratabilir veyahut mevcut stratejinizde ısrarcı olursanız olası baskınları önceden göremez veya objektifleri rakibinize kolayca teslim edebilirsiniz.

    Bu rehber theScore esports ile hazırlanmıştır.

    kaynak: medium


 

timuu felan

Bu diyarların daha derli toplu olması adına şurada şöyle şeyler var, biraz baksana bunlara: Kullanma Kılavuzu ve format

Benzer Başlıklar

timuu felan

Delirenzi

Timuu ile bağlantınız koptu, yeniden bağlanmak için lütfen bekleyiniz.